Vi just nu - de grå


en slackers bekännelser

"På universitetet ska ni känna er nöjda med ett G". Folk tittar på varandra, ler och skrattar med lättade miner. Även jag ler. Jag ler för att det är det jag alltid gjort. I mitt huvud hör jag läraren säga "ÄVEN på universitetet ska ni känna er nöjda med ett G". Så glider jag vidare genom livet, på det bananskal jag själv placerat under min fot.


Frukost i Amerika

Förra veckan ringde jag upp min mest intelligenta vän för att höra vad hon tyckte om den här surrugatgrejen. Var hon för eller emot? Svaret jag fick var: Hanna, man måste inte ha en åsikt om allt.

Men jag gillar att tycka saker, att ha en åsikt i de aktuella debatterna. Tyvärr är jag inte alltid så bra på det. Jag uppdaterar inte mina nyhetssidor så ofta som en blivande journalist borde, vilket i sin tur leder till att jag blir fruktansvärt ostrukturerad när jag väl vill sätta mig in i något. Som nu. Har typ spårat kring det här med wikileaks. Vet fortfarande inte vad jag tycker.

Kanske har det att göra med åldern. Jag är inte längre ung och naiv. Förhastar mig inte med slutsatser eller skyltar med mina åsikter som jag tidigare gjort. Har fått lära mig den hårda vägen att det inte håller. Har förlorat tillräkligt många debatter pga att jag inte varit tillräkligt insatt. Eller som i 8an. När jag på min Playaheadprofil outade mina åsikter kring den rådande märkeshysterin. Dagarna efter fick jag hotbrev från personer som uppenbarligen känt sig träffade. Mycket otrevligt.



Nu blir det till att va kreativ. Ett personporträtt ska skrivas och jag vet inte hur man gör. Men det löser sig, det gör det alltid. *lyssnar på Supertramp*

Xoxo

"Vad som händer på fyllan stannar i villan!" NOT. Dagen efter är dagen av skvaller. Ingen var skonad när gårdagens pussel skulle läggas. Det visade sig vara ett riktigt tusenbitars. Hehe......................heh.......

Och ett jippo var precis vad det var. Flertalet gånger kom jag på mig själv med att vara en riktig kårtönt som för dagen lämnat snickarbyxorna hemma. Stod och på stolen, skrek och vevade med armarna, och det för att heja på i de löjligaste av tävlingar. Men jag resonerade som så att det är bara att finna sig och hoppas på att komma där ifrån med hedern i behåll. Så, gjorde jag? Gjorde nån? Jag vet bara att jag var överexalterad över att på vägen hem hitta en igloo. Och jag vet att Aina hade en asbra idé! Men när jag tänker på det idag tror jag idén gick ut på att vi två skulle ordna en lika dan fest, fast att det bara skulle vara hon och jag närvarande. Och det låter ju som vilken dag som helst egentligen. Hmm.....


"the hater"

Ikväll är det ett jäkla spektakel som går under namnet fyllan i villan. Ett klassiskt studentjippo. Föraktat av många. Jag är själv skeptisk och överväger att gå i ide efter ikväll. Kalla mig tråkig, jag bryr mig inte. Det känns inte värt det.

söt svensk vinter

Jag känner mig så tillfreds nu när jag förstår ordet snödriva. De senaste två dagarna har snön inte gjort annat än att driva med mig. Men det är kul! Ger mig en anledning till att konstant gå runt, slå mig för pannan och utbrista "HAH!". Som när jag halkar och slår huvet i en lyktstolpe. Eller när vinden puttar ner mig i snön och mular mig totalt. HAH! För det är ju roligare att skratta med än att bli skrattad åt.


3 veckor

kvar tills jag åker hem


FB kallpratar med mig

Sitter framför facebook som vanligt och försöker tänka på bättre tider, men det går inte för varannan statusrad handlar om vädret. Jag vet inte riktigt vad det är ni vill. Är det för dom som bor i de här fönsterlösa husen jag tidigare talat om? Eller dom där som lanat i källaren sedan helgen? Kanske för dom blinda som har sån där dator som läser upp vad som står? Nä. Antagligen är det för att bearbeta de egna känslor inför det rådande vädret och sånt måste ju tas på allvar. Känslor är viktiga!

Precis som jul

Sällan har mitt öga skådat så mycket regn och under mina månader i Kalmar har jag aldrig tidigare känt sådan olust att gå ut. Istället får jag sysselsätta mig själv i lägenheten med mina minnen och krukväxter.










.

Baggeby station. Utgångspunkten som jag minns den.



Bröderna Wallberg


Känslan, den återkommande


Mamma aka Mulletrollet

Jag imponeras över Mamma Wallbergs strävan efter att "hänga med" i "den nya världen". Ingen av mina fb-vänner bjuder på lika många statusuppdateringar eller byter profilbild lika ofta som hon. Nu finns även hennes spotify-playlist's ute för alla att ta del av. Än så länge är det bara två stycken men det är nog bara en tidsfråga innan vi får se "Maries partylåtar" eller "Marie Chillar Galet". Jag ser fram emot det!


 


Nöjd

Tog just den bästa promenaden. Jag är ju inte mycket av en vandrare nu mera men idag lämnades cykeln hemma. Det regnade. Om bara julbelysningen hade varit tänd..


Direkt från regnlandet

Det är storm i Kalmar vilket inte passar med de faktum att jag idag är cyklisten. Den som ska rulla runt och utföra diverse ärenden. Men vad gör man inte för en lyckad kväll. Sjukt indie och sjukt djupt blir det ikväll när Parken förhoppnigsvis ska beskådas och röjas till. Sånger om självmordsbenägna flickor och livets mening. Ni hör ju, festen är ju given! :)


The meaning of life is to dress nicely and be us-against-them - The Park


free live webcam show

Aina är med mig fast hemma hos sig själv. Jävligt 2007 är vi. När vi skypar. Hon har nog inte fönstret med min livesändning uppe för hon reagerar inte alls på den show jag kör. En musikvideo utan dess like, med dans och sång. Men ingen reaktion. Bara en arg blick. Lite obehagligt faktiskt. Om hon bara visste vad hon missar..

Dessa jävla flugor!

Dagsformen börjar likna missär. Lyssnar på hjärndöd musik. Är hungrig men apatisk på grund av bananflugorna som härjar i mitt rum. Deras verkan är hypnotiserande och bidrar till att jag varken vet ut eller in. Vart ska jag börja? Alla dessa projekt: Disken. Kläderna. Plugget. Skräpet som jag fortfarande orkat gå till sopsorteringen med. Bananflugorna. Den där bokhyllan som drar ner den annars så trivsamma stämningen i rummet. Blommorna som bara dör. Mig själv (det eviga projektet).

Och nu lägger nån upp en bild på Ted Gärdestad på facebook. Är det nån nuna man inte orkar med en dag som denna är det väl Ted Sägingetontom Gärdestad!
Någon sa en gång till mig: vissa kända människor får man helt enkelt inte säga något illa om. Det ligger som en oskriven lag i vår kultur. Det är få förundrat men dom finns. Personen i fråga ogillade Astrid Lindgren men de enstaka gånger detta faktiskt uttalats hade han mötts av chockade miner (även från mig, kan tilläggas). Den uppenbara slutsatsen är kanske att avlidna människor glorifieras och jag kan i skrivandets stund bara komma att tänka på de två ovan nämnda men om jag minns rätt var detta ett faktum även när Astrid var i livet. Detta är bara ett konstaterande utan värdering. Men skitsamma vem bryr sig!


Kunglig förlovning!

Fick precis redan på den stora nyheten: Prins William har förlovat sig med Kate! Det gjorde min dag! Och gissa vad: Hon ÄR en kvinna av folket. Det är ju fantastiskt! Ännu ett år i bröllopsyra väntar. Åter igen ska jag frossa i kungligheternas galna upptåg och avundas deras kreationer till hattar.


Allmänbildning personifierad

Besitter ju oanade skills. Fick nämligen 70% rätt på ett Tintin-quiz nyss.

bra tidsfördriv: vetgirig.nu

dom gillar mig

Det händer att jag googlar folk, och det händer att folk är mig själv. När jag nyss googlade mig själv blev jag glad. Det är möjligt att 118100.se skriver ut alla människor på de här viset, men det gör inget, för just då, när jag upptäckte detta kändes det som att någon, i samband med att de noterat att min folkbokföringsadress var Karlavägen 29, kollat upp vem jag var och insett att jag var den gladaste Hannan.








(Vill understryka att det inte är jag som figurerar på gravar.se)


Hyllningen till far


Nattens SMS


03:17 Tove
Snackade nyss med näääk.

03:18 Hanna
Å fy fan va tugnt!

03:19 Tove
Haha HA jag vet. Jag e: 1337

03:22 Tove
Du missar festen i sthlm!
Din dröm är MITT liv.. .

Nattliga aggressioner

Avslutade gårdagen med att skriva av mig lite. I ett dokument som jag klockan 4 på morgonen döpte till Det briljanta resonemanget. När jag läser det idag förvånas jag lite över den aggressiva tonen. Jag var väl inte arg? mot slutet låter jag dock mest uppgiven. Det här var sista raden: "Om det är värt det är värt att fundera på. Den nattliga funderaren (= drömmen) är något jag nu ska åta mig. Som om den skiten någonsin gjort mig smartare... *Suck*"




Godmorgon världen!

hånet mot yrket

Läsdag står det på schemat vilket är precis vad det låter som. En dag bestående av 8 timmars sträckläsning av studielitteraturen. Allt vi läser handlar om hur det svenska ordet ska användas och behandlas. Både det skrivna och det högt uttalade ordet. Ord alltså.

Igår såg jag den igen: The exorcism of Emily Rose. Eller som den heter på svenska: Besatt.
Jag gillar den. Men en replik tycks inte försvinna ur mitt huvud och tycks symbolisera dagen.

"And the word was the word, and what a wonderful word it was."


Det egentliga scenariot föreställer djävulen som hånar gud. Men idag föreställer det mig själv som hånar journalistiken.


Lögnen som inte fanns

Det är bara att konstatera att chatt-förkortningar har gjort en revival. Jag gillar det. Varför jag någonsin slutade använda dom har jag glömt.
Igår skulle jag vara rolig och ljuga för Lii lite när hon efterfrågade en förkortning på vi ses snart. Jag drog till med nått och tänkte: höhö. Men när jag idag surfar runt i cyberrymden inser jag att min tilltänkta lögn var sanning. Jag har lurat mig själv.


studerandet

 - Hej.

Man har efterfrågat lite uppdateringar angående mitt studerande, så ni som redan vet hur det ligger till kan sluta läsa nu. Vi har börjat en ny kurs. Den går ut på att intervjua och jag vet redan att jag är sämst på det för jag är inte en pratare, jag är en skrivare. Sen slog det mig att all journalistik nog bygger på intervjuer så de suger ju. Och imorn går tydligen lektionen ut på nån slags rollspelsövning och jag kan inte agera eller improvisera eller något som har det att göra. Men nu är det onsdag så vi ska till den lilla klubben och glömma bort att det är mitt i veckan.

ja vet att du vet att du vill ha den

Riktiga bloggare designar egna kläder. Min t-shirt finns snart i en butik nära dig.



Rainy Day Women

Man önskade en bild på mig efter det att jag cyklat hem i dödsregnet som här härjar, men jag valde en bild som får representera mig istället. Känslan jag vill förmedla är vissen.




Tänker på livet/universum. Kul att tänka på men ledde i natt till att jag blev den som plågades av insomnia. Kom inte på något bra direkt utan bara sånt som konstaterar det uppenbara.

Livet: det meningslösa. (Alltså meningslöst som i chill)
Universum: det slumpmässiga. (Alltså random på ett kul sätt)

Lika geniallt som Schulmans programledarroll i PH är Darins musikvideo till Lovekiller. Hoppas han inser det själv.


Det okända

Man tror man känner en människa, men plötsligt langar denna en kommentar som får en att ställa motfrågan tror du inte på månlandningen heller? I detta Pandora, Matrix eller parallel hotell om du så vill, som är vår studieort Kalmar har vi skaffat oss en ny umgängeskrets bestående av så väl nära vänner som ytliga bekantskaper. Men om man tänker på det så känner man egentligen inte någon. Personerna jag träffar varje dag har ingen aning om hur jag levt mitt liv de senaste 20 åren. Det är lite skrämmande. Det känns som en anledning till att faktiskt lägga in en ICE-kontakt i mobilen, för dessa främlingar jag dagligen omger mig med har väl ingen aning om vad dom skulle göra om jag plötsligt.. öh.. hamnade i koma.

Googlade lite på det här med parallella universum och hittade en gammal artikel i ämnet. "I en oändlig rymd kommer allt som kan hända också att hända någonstans." Det är ju sant! Kalmar stad och de nya s.k. vännerna kanske inte är så skrämmande trots allt. Det är min onda tvilling jag borde akta mig för.

Tänkaren

Jag ligger i sängen och lyssnar på tvn. Jag vet inte vad det kallas när de visar vilka program som ska komma under resten av dagen, men den musiken som tvåan har till den här rullande texten är väldigt fin. Snart är det över och ytterligare ett horribelt maraton av Vem vet mest ska inledas. Men tills dess kan jag fortsätta filosofera över de stora frågorna. Det här med att vara djup: jag har så länge jag kan minnas funnit det skrattretande och ansett det vara fruktansvärt ocoolt. Men om någonting är ocoolt en längre tid blir det tillslut coolt. En slags kitsch-faktor över hela grejen.







Ögonen ser saker klarare i en dröm än de föreställer sig vakna











Trevlig kväll.

Det är lördag och tid för fest. Det behövs här, i bananflugornas land.
Något som är av allmännintresse att delge denna dag att makadamianöten är den bästa nöten.


Dagens outfit 2010


Två snubbar är årets trendsättare vad gäller huvudbonader. Vi gissar att polotröjan blir vinterns måste.



/Ajna & H

Historiens mysterium

Var nyss ute och gastade. Kalmar slott bjuder nämligen på spökvandring så här års. Det var lärorikt och plötsligt vill jag veta mer om det förgångna, det förflutna, det fördolda.. Men det jag mest undrar över är de små detaljerna. Är det någon som tex vet när fönsterrutan uppfanns? Och innan dess, hade man bara hål i väggen? Eller var husen helt utan fönster? Det måste sett läskigt ut. Som ett ansikte utan ögon.


Levande begravd

Äntligen drog dom, de tröttaste individerna i Kalmar. Jag, A och miss Lii har haft en helkväll och chillat galet.
Vi gjorde ett blindtest på L med filmjölk, med hon var tydligen redan bekant med den från EMÅmejeriet med pepparkakssmak, som jag faktiskt kan rekomendera er att testa. (Inget driv!)

En film blev även beskådad och vi alla chockades över hur läskig en beckfilm tydligen kan vara. Jag skrek högt minst två gånger.


.. ska vi hitta på nå' ikväll?

Å herregud. Har haft den här låten på hjärnan i ett par dagar nu. Men vad gör man, den är ju catchig. (Låten börjar efter 1.30)

Inte mycket har hänt som går att dela med sig av i en blogg, men stora planer smids gått folk. Stoora planer.....
Jo en sak kan jag berätta om: Igår bjöds det på hummersoppa till hälften bestående av grädde, varpå samtliga förtärare konstaterade sig själv lida av en lättare laktosintolerans. Men det var det värt för det var svingott.

För vuxen blir man vid 22.

När jag slickade rent foliet från creme fraiche-burken tänkte jag för mig själv vad skönt det är att va vuxen och få göra som man vill.

RSS 2.0