Den spontana fritiden

Skolåren - en enda lång förhoppning om spontan fritid. Högskolan är, tillskillnad ifrån vad man kanske kan tro, inget undantag. Strax innan skoldagens slut idag meddelade läraren att gästföreläsaren som enligt schemat ska hålla morgondagens föreläsning har insjuknat. Tisdagens föreläsning är inställd och morgondagen ska istället "vigas åt självstudier". Även om det var tyst i klassrummet kunde alla höra det: ovationer och glädjerop. Cymbaler och vuvuzuelor. Och till sist det där ljudet av konfetti som faller till marken. Jag svär, det mentala jublet visste inga gränser. Egentligen tror jag ett 20-tal elever gärna gått på föreläsningen, egentligen även jag själv, men det här är ett beteende som kan spåras tillbaka genom historien. Ett beteende som enligt Darwin ligger i vår natur, så djupt rotad att vi inte kan värja oss emot den. Säger läraren till eleven att imorgon är en ledig dag utsöndras endorfiner hos eleven och glädejkänslor infinner sig. Låt det komma.

Jag var på harrys igår.

Förfallet är ett faktum.


En Mening

En situation som jag väldigt ofta tycks hamna i är att efter ha berättat en anekdot ur mitt liv få kommentaren "då fanns det en mening med det". En mening som i att det var förutbestämt. Dvs ödet. Varpå jag finner mig själv nicka instämmande, le och låtsas vara nöjd med att åhöraren nu vänt min tragiska historia till något possitivt. Nöjd och glad över att denna vem-som-helst har fått mig att inse att det var meningen att jag skulle göra bort mig, att jag skulle bli ratad, att jag skulle misslyckas. Det jag undrar är, om man nu ska gå på den här ödesgrejen, vad är den slutgiltiga meningen? Att jag blir lycklig? Och när då i så fall? Om meningen är att jag ska lära mig saker av mina misslyckanden, när är jag då färdiglärd? Färdiglärd borde ju innebära att fullständig lycka är uppnådd men man slutar ju aldrig misslyckas, betyder det att man aldrig kan bli lycklig? Tänk om meningen med mitt misslyckandet är för att någon annan ska bli lyckligare, då är ju meningen värdelös för mig och situationen har om möjligt nu förvärrats!

Så, alla er det-var-meningen-människor där ute, och jag vet att ni är många, innan ni försöker trösta någon stackare med det här tjaffset igen, tänk igenom det här en gång till.


Plats 84. Sverige panikletar ny kung i Europa

1810 såg det ovisst ut för den svenska tronföljden. Karl XIII var kung, men han var halvgaggig och saknade arvinge, så alternativen var:
1. att lite snabbt låta kungen ligga med - och förhoppningsvis befrukta - någon villig, fertil dam från de övre samhällsleden.
2. att hux flux utse en kronprins.
Riksdagen valde snart alternativ nummer två, vilket gjorde att den danske prinsen Kristian August utsågs till Karl XIII:s efterträdare på den svenska tronen. Men ett halvår senare dog han knall och fall, och nu lutade det åt att en annan dansk, Fredrik Kristian, skulle få ta över prinssitsen.
Alla tyckte väl att det här verkade okej, utom en löjtnant som hette Carl Otto Mörner. Så han packade sina väskor och brassade iväg på ett värvartåg i Europa för att på eget bevåg hitta en ny kungaätt. Det här agerandet hade han sannerligen inte mandat till, men Carl Otto Mörner var en så kallad doer, eventuellt också manisk. Roligt i sig, och dåraktigt, men den verkliga komiken inträffade när det visade sig vara så sällsamt svårt att hitta någon som var intresserad av jobbet.


När jag var hemma i helgen passade jag på att leta upp min gamla bibel: 100 höjdare av Filip och Fredrik. Det är en pocketbok med mycket nötta kanter som jag har läst lite då och då de senaste 5(?) åren. Har du läst ovanstående stycke har du läst inledningen till nr 84 och en av mina favorithöjdare. En dag ska även mina rader vara lika underhållande. Att vända något tråkigt (i alla fall tyckte inte jag att just sveriges kungaätt var den roligaste delen av historialektionerna) till något roligt är en konst jag en dag ska behärska.


My life be like Ooh Aah Ooh Ooh

Kommer hem från stockholmsvisiten och berättar stolt för Aina att jag ska bli den näst mest kända ateisten i världen! (Ja just, JH, jag lånade illutionen om gud av dig. Hoppas det gick bra.) Snubben som skrivit den är tydligen "världens mest kända ateist". Redan efter 2 kapitel är jag hjärntvättad som en sektmedlem och redo att sprida budskapet över världen.

Tyvärr klingar det dåligt ihop med att jag hela dagen nynnat på raderna It's times like these that make me say Lord if you see me please come my way. Den kristna hiphop-musiken, förödande catchig.

T dricker filmjölk i duschen




inga konstigheter.

Den här staden dödar mig

Shit alltså. Drog ju till stockholm över helgen. Sitter i detta nu hos syrran lägenheten på den lidande ön. Det är så fint och hemtrevligt här att jag skäms över mitt sk inredningsintresse. Min sk existens. Pinsam är jag.

Så här i norra delen av sverige beräknas termometern kicka -20 celsius i natt. Och det är ju just då jag ska vara ute och härja. I natt. Önska mig lycka och välgång.

Slottsassociationer


Slottet innan det brann ner. Torn och tinnar och små adelsmän som stod och pekade framför.




Slottet som det ser ut idag. En koloss utan några människor alls omkring.




.. men som påminner mig om det bostadsområde nära tyresö centrum där jag spederade de första åren i mitt liv.



Den ledsamma insikten

Jag har sedan en lång tid tillbaka mantlat rollen som vänskapskretsens te-fantast. Men när man efter år av te-missbruk en dag inser att man gillar earl grey bäst blir man faktiskt lite ledsen.

Hej onsdag


Well gather 'round children, zip it, listen!

Jag har i alla tider skrattat åt folk som tror att månlandningen är en bluff, att 2pac ska komma tillbaka, att det var usa själva som iscensatte planen som gjorde kaos av tornen and. so. on. Men den största av alla konspirationsteorier går inte längre att värja sig emot. Inte när man en vanlig eftermiddag spatserar över Larmtorget och av en slump råkar fastna med blicken på skylten som pryder det stora huset i mitten. Frimurarhotellet. WTF! Läser på hotellets hemsida att "Fastigheten ägs ännu i dag av Frimurareordern i Kalmar". Shit!! Dom håller verkligen på att ta över. Illuminati - NWO.

Länktips
http://illumisweden.blogg.se/
http://tillalla.bloggo.nu/Rubrik/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Illuminati
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori
http://www.frimurarehotellet.se/


Jag vet att ni kommer att dissa men jag tänker i alla fall fortsätta hoppas på att jag lever i en dan brown-värld och att den heliga graalen finns nångonstans där ute.

Psycho

Ett sedan länge bekräftat fakta är att det går tre phychon på varje normal människa. Tänk efter. I ditt liv finns just nu tre psychon. Blir du av med ett av dem dyker det inom en snar framtid upp ett nytt.
                      Troligt är även att du själv är någon annans psycho. Psychots psycko. Ungefär som the others, filmen. Vem är man? Vad är man?


Babyboom och kamphundsinvation

Att småstäderna ligger lite efter storstäderna med det mesta är ingen nyhet. Inte ens vädret hör till undantagen. I Stockholm slog stormen till i natt vilket ledde till jubel och stående ovationer för alla skolbarn (och alla som lider av morgontrötthet/hatar sitt jobb/är fast i vardagstristressen) som just fått en extra helgdag. I Kalmar kommer stormen på fredag kväll. Lägligt nog att förstöra för alla som tänkt göra något kul av kvällen, eller veckan för den delen. I småstäderna lever man automatiskt för helgen, man har nämligen inte så mycket till val. Jag tänker att det inte alls är konstigt att snittåldern för förstagångsföderskor är så mycket lägre här än i sthlm. Vad annars ska man sysselsätta sig med? Ni kan se detta som ett försök att tona ner chocken för släkt och vänner när jag om 2,5 år kommer hem med en unge på dryga året och en pitbullterrier i neonkoppel. No need to act surprised people. Det är så det går när det snöstormar på helgerna.


Vänskapskortet

Igår drog Aina vänskapskortet. Klockan var typ 21.30. Jag var smutsig och astrött då Aina ber mig följa med henne till pressbyrån nere i stan. Jag gav ifrån mig ett flersekunders gnäll-ljud och sa sen "nej jag vill verkligen inte". Men sen kom vi på det: Vänskapskortet

Vänskapskortet - Spelregler

Om du vill att din vän ska utföra en handling som denne inte ställer upp på dras vänskapskortet. Handlingen får inte vara överdrivet pinsam, kriminell eller leda till att kortdragaren kan komma att ställas inför rätta. När vänskapskortet dras får vännen ett innestående vänskapskort att dra när som helst i livet. Vännen får, efter att vänskapskortet dragits, inte klaga eller gnälla utan ska under handlingens utförande bibehålla en munter ton. Det innestående vänskapskortet kan endast komma att annulleras om den motvillige vännen under handlingen träffar mannen i sitt liv. Annulleringen har ingen preskriberingstid utan kan komma att gälla så fort det blivit kännt att mannen var "den rätte".

ge ge ge miiiig

En konstig kombination av känslor befinner sig i mig just nu. Jag är fruktansvärt trött. Fysiskt utmattad så till den milda grad. Men hjärnan är uttråkad. Tristressen är outhärdlig. Jag behöver .... något. Men vad?




Jag är så uttråkad i den här staden. Ta mig här ifrån. Spela någon typ av ny musik. Något sant och äkta. Jag har en liten flicka som sjunger upprepande i mitt öra.. ooh.. Ta mig långt här ifrån.


*vill ha*

För att det är exakt såhär man känner sig.



My view

Huset mitt emot är en adventskalender där små familjer som lever sina små liv. Jag brukar fundera över vad dom har för sig. I kväll hade en familj farfar över på middag. Far och son hade trevlig pratstund eftermiddagen. Här om dagen var det barnkalas i en annan lucka. Ballonger hade dom små liven hängt upp på portdörren. Jag tittar på dom och tänker att jag aldrig vill leva så, i en skokartong på tre våningar, med två barn, och en man jag hittat på harrys.

Hopp 39 kr, värt!


RSS 2.0