Kony 2012 och det kritiska tänkandet

Nu har folk länkat till Kony 2012-filmen hela dagen. Och det är ju inte så konstigt! Någon har skapat en youtube-film om något tragiskt i världen och menar att vi gör skillnad genom att dela vidare klippet. Varför skulle vi inte dela vidare? Samtidigt förvånas jag över att människor idag, som växt upp med sociala medier, som från första klass fått lära sig om källkritik, delar klippet utan att ägna sig en sekund åt kritiskt tänkande. Jag är lika dan. Hade jag inte råkat notera en kritisk rad i mitt twitterflöde hade jag säkert också dragits med och direkt tänkt att ÄNTLIGEN hurrni gör vi skillnad! Jag menar inte att filmen har fel. Det pågår säkert en massa fruktansvärda saker i Uganda/ Afrika/resten av världen och säkert finns det en sjuk snubbe där ute som heter Kony men vad hände med vårt kritiska USA-tänk? Störde vi oss inte nyss på att USA vill vara världspolis och att de alltid utger sig för att bekämpa terrorismen i världen men att de inte allt för sällan även har en dold agenda? Filmen uppmanar till att kontakta USAs makthavare och visa att man bryr sig för att de i sin tur ska börja bry sig och göra någonting åt saken. USAs makthavare?! Är det någon man borde kontakta är det väl FN! Jag menar inte att nu att jag inte tror på filmen. Jag tror att mycket av faktan i den är sann. Jag skänker pengar till Afrika varje månad för att jag också vill göra skillnad. Jag bara önskar att alla kunde tänka ett steg extra. Kanske googla Kony 2012 criticism och ta in lite mer fakta innan ni bestämmer er om vad ni ska tro.

Kommentarer
Postat av: Viktor

Bra tänkt Hanna!



Nu menar jag inte att du har fel när du säger att det är FN de borde koncentrera sig på att engagera.

Men, som jag tolkade det av filmen är deras slutgiltiga mål med kampanjen att hitta och plocka Kony med militära resurser, något som FN aldrig kan göra. De har skickat "fredsbevarande styrkor" till många platser genom åren, utan att de faktiskt lyft ett finger väl på plats. De får inte, och kan därför inte hjälpa till med en sådan insats som önskas i det här fallet.

Däremot, är det något land som visat sig duktiga på att just ta sig in i andra länder och få bort befälhavare är det USA, det gäller bara att få dem engagerade (vilket videon verkar vara ett försök till).



Det jag tycker är intressant är att de genom videon alltså helt öppet ber om resurser för att kunna skicka militär till ett land för att använda sin kunskap och sina vapen, jag har aldrig sett något liknande.

Sen om pengarna verkligen når dit de ska, det är en annan femma.



Jag säger inte att jag varken tycker att det är en vettig kampanj eller inte, ville bara förklara hur jag tror att de tänkte när de valde USA framför FN (som de förmodligen försökt medla till men som inte gjort något).

2012-03-08 @ 08:51:05
Postat av: H

Hej Viktor! Tack för infon, de där vet du mer om än mig :)

Det som jag tänkt mest på sen jag skrev det här är facebooks roll i det hela. I filmen pratar man ju mycket om hur världen är förändrad tack vare facebook och att vi nu äntligen kan gå ihop world wide och där med påverka makthavarna. Samtidigt censurerar facebook kritik mot (nu i det här fallet då) Kony 2012 och invisible children eftersom de stödjer kampanjen. Vad är det för fantastiskt med en värld där Mark Zuckerberg bestämmer vad som ska göras?

Jag är inte tillräckligt insatt i något av det här för att egentligen ta ställning. Jag vill bara att folk ska tänka lite kritiskt. Till allt.

2012-03-08 @ 12:59:47
URL: http://http://hemmahoshanna.webblogg.se
Postat av: Viktor

Jag håller med, det är sjukt att de censurerar.

Istället för att fb ska vara ett sätt för människor att dela idéer som de påstår att det är, blir det snarare ett enormt maktmedel där de ledande kan sprida sin vinklade information utan att ifrågasättas.

Det är klart att det inte ifrågasätts eftersom det är "vi" som sprider informationen, inte de som faktiskt styr den.

Skrämmande, den här gången finns det kanske ett gott mål (beroende på hur man ser det, handlar fortfarande om att skicka militära resurser till ett redan krigsdrabbat land), men nästa gång folk inte tänker kritiskt för att det är polaren som skickar en video kan det vara något långt mer allvarligt.

2012-03-09 @ 11:05:27
Postat av: Bella Davis - MODELL BLOGG

Hej, hoppas allt är bra med dig! gillar du mode och skönhet? kolla då in min modell sida på facebook och gilla den gärna :) kram (http://www.facebook.com/BellaDavisBlog)

2012-07-03 @ 15:46:22
URL: http://www.facebook.com/BellaDavisBlog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0